Sunday, July 1, 2012

sudah cukup sudah, cukup sampai disini saja

Assalamualaikum..

Ya Allah Ya Tuhanku, tidak sudah2 lagi kah dugaan-Mu ya Allah, hamba-Mu ini sudah tidak terdaya lagi menanggungnya sorang2.. akhirilah semuanya ini ya Allah..hanya pada-Mu aku mohon supaya ditenangkan kembali hati ini ya Allah..

Tidak semua manusia dalam dunia ini yang boleh menerima. Menerima apa jua yang berlaku dalam hidupnya sebagai satu ujian dan satu hikmah. Hidup dalam kenangan juga payah. Tapi kenangan itu berhak untuk diingati. Kenangan tu tak pernah salah. Kenangan tu pengajaran. Kenangan itu jugak bukan tiket untuk menghukum. Jangan pernah salahkan takdir. Tak boleh ke terima semua yang terjadi dengan hati terbuka? Tak ada sesaat pon dalam hidup kita ini, kita sangka akan terjadi. Pernah sangka atau terfikir dulu yang kita akan begini pada ketika ini , pada saat ini? Jika kenangan itu boleh dipilih sama ada mahukan yang manis atau yang pahit, hidup ni mudah jadinya. Bila sesuatu yang buruk jadi, semua pasti berkata ,

“tak pernah minta pon semua ni jadi”
“kalau tahu begini jadinya, aku takkan lakukannya”
“tak ada niat pon nak burukkan keadaan”

Itu lumrah hidup namanya, manusia tak pernah terlepas dari melakukan kesalahan. Lari dari kenangan? Jauh mana kau dapat berlari? Membawa diri entah kemana, konon, kenangan itu jugak seperti bayang2. Sejauh mana pon kita pergi bayang2 itu tetap ada. Tapi, kita tak boleh takut dengan bayang2 sendiri. Yang lepas tu biarlah lepas. Itu saja caranya. Ya, mungkin kau ingat semua ini mudah bagi aku, senang2 lepas tangan, lupakan je semuanya sedangkan kau yang menanggung rasa sakit itu. Jangan lupa sakit yang aku tanggung sama. Mungkin ini aku, aku tak suka perbesarkan sesuatu hal, bukan aku nak lepas tangan, tapi tak salahkan kalau kita perbetulkan kembali apa yang tersimpul. Terima apa saja. Tak ada satu pon yang mudah dalam hidup ni. Kita manusia hanya mampu mencuba dan berusaha.

19 tahun hidup asyik menjaga hati orang, hati sendiri tak terjaga. Bila ada orang cakap yang aku ni terlalu bagi muka sampai orang pijak kepala aku sendiri memang tersentap jugak. Tapi, bila fikir balik..ada betulnya. Memang susah nak jaga hati semua orang, bila terlalu menjaga hati yang ini, hati yang itu pula terasa. Bila terkenang balik, memang nak menyumpah2 diri sendiri. Soalan ni mesti timbul “ kenapalah aku buat macam tu dulu” betul tak? Tapi masalahnya, tak guna da nak menyesal bagai. Belajar dari kesilapan tu. Dan orang yang konon menjadi mangsa keadaan tak patut nak menghukum. Awak pon pernah buat silap jugak kan.

Cukupla sampai sini je cerita kita. Saya da tak larat nak sambung cerita yang sepatutnya da ada kesudahan ni. Tolonglah, biar kita sama2 hidup dengan tenang. Kenangan itu tetap kenangan. Saya mohon maaf kepada sesiapa yang terasa hati dengan saya selama ni especially, 205. Saya tahu awak semua marah dan kecil hati dengan saya. Sungguh, saya tak pernah lupa kawan saya, cuma mungkin tak banyak masa kita habiskan bersama. Saya minta maaf sangat2.


Notakecil: I’m dead already. Orang mati takkan boleh kembali lagi. Saya dah tak nak ambil tahu atau ada kene mengena dengan kisah awak lagi. Biar saya pergi dengan tenang. Fullstop.

No comments:

Post a Comment