Monday, May 28, 2012

rahsia

Assalamualaikum..

Rahsia? semua orang ada rahsia..tipu la kan kalau cakap. aku seorang yang jujur! aku tak pernah menipu! aku tak pernah pesongkan sesuatu perkara yang benar! kita ni bukan malaikat mahupun nabi yang mempunyai sifat Maunah . betul tak? 

eh, Shafiqah! rahsia mana boleh bagi tahu orang la..berdosa!
Berdosa? habis tu kalau rahsia ni boleh memudaratkan seseorang tu, takkan nak rahsia rahsia lagi..kesian la sikit kat orang tu..bukan kah hidup kita ni perlu saling menasihati? saling menegur? saling mengambil berat? jadi, salahkah kalau rahsia itu pecah?baik aku beritahu sebelum terlambat..

eh, Shafiqah! kalau kau bocorkan rahsia aku, kau bukan lagi kawan aku!
InsyaAllah, takkan la aku nak aibkan kawan sendiri pulak..jangan risau la ea..

eh, Shafiqah! kau jangan bagi tahu dia pulak, ni rahsia kita je!
haitt..tak payah la nak macam budak budak sangat..kalau setakat rahsia yang kau bagi tahu ni boleh dilabelkan sebagai umpatan..tak nak aku bersubahat aih..

eh, Shafiqah! bagi la tahu yang sebenar..jujur jela..tak apa aku tak marah hang pon..
erk? betul tak ada apa2 yang nak dirahsiakan..aku da bagi tahu benda yang betul la ni*yeke kau takkan marah kalau aku bagi tahu yang sebenar*

Can you see it?? it is called LIFE. banyak je lagi persoalan yang boleh timbul kan..banyak pro dan kontra nya kalau rahsia itu dibocorkan atau tetap kekal menjadi rahsia..Orang selalu kata biar pecah di perut jangan pecah dimulut..sebab bagi sesetengah rahsia jika kita bocorkan boleh mendatangkan keburukan..tapi, kadang kadang..makin kita rahsia kan..makin buruk pulak jadinya..

Jadi, pokok dan akarnya..kita mestilah terima dengan hati terbuka atas setiap yang berlaku kepada kita..tak kira baik ataupon tak.. He knows the best right? memangla kadang kadang tu rasa nak hempuk je orang tu kan..tapi hidup kita ni perlu positif! mungkin ada sebab yang kukuh kenapa rahsia itu dirahsiakan..

Tapi Shafiqah, kebenaran tu amat sakit la..

Ye, betul..tak dinafikan..apabila rahsia itu terungkai..maka jadila satu kebenaran. dan kebenaran tu kadang kadang menyakitkan..tapi..rahsia tu lagi sakit..sebab terseksa woo nak simpan rahsia tu untuk kebaikan semua..then, jadilah agenda tipu menipu ni.. actually, bukan tipu menipu..ia lebih kepada memesongkan kebenaran..siapa tak panas kan bila kene tipu hidup hidup kan.. *i'll feel the same thing* semua yang berlaku ada hikmahnya..dan saya percaya satu hari nanti kebaikan menanti semua pihak :D

Then, mesti korang rasa macam kene tikam dengan kawan sendiri kan? yela, punya la korang percaya die hidup hidup..tapi at last kene tipu pon hidup hidup jugak kan..rasa macam tak layak je orang tu jadi kawan korang kan..ye, korang patut dan layak untuk marah..tapi kalau korang dok pikir marah korang je pon tak guna jugak..buat sakit hati sendiri je kan..penyelesaiannya, bawa berbincang baik2..
dah tak boleh bawak berbincang da..dia tu nampak je luar baik, dalam hati busuk!
haihh..tak baik cepat berburuk sangka dengan orang..nanti kita jugak yang malu sendiri kalau tahu hakikatnya bukan macam tu.. kadang kadang ada jugak orang yang sanggup menampakkan dirinya buruk dimata orang lain semata mata mahu menjaga hati kita..mana tahu orang tu sentiasa dihambat rasa bersalah yang amat..jangan pulak sampai menampakkan diri kita pulak yang kejam..hidup ni kene give and take ;) tak semua yang kita pikir betul, betul..dan tak semua yang kita pikir salah, salah..
abis tu? nak kene bagi peluang kedua la ni?kalau kene tipu lagi macam mana?
semua orang ada hak untuk diberi peluang..tak salah kan kalau kita buang yang keruh ambil yang jernih :) peace! sorry for everything.

notakecik: ini adalah pendapat saya semata mata..everyone has their own opinion. and i respect it ;)

p/s : rasa macam da ada pen'stalker' tegar la blog aku ni :D
i saw you.

 *boingboing*




No comments:

Post a Comment