Thursday, December 22, 2011

disebabkan Dena Bahrin aku terfikir ini

assalamualaikum...

ermm..korang kenal kn Dena Bahrin..ni BLOG DIE . #psstt. aku baru tw die ni anak bos ayah aku.what a small world! :P  ok baru2 ni heboh pasal cerita die kne propose tu kn..hmm..die buat aku terfikir banyak benda. hahaha! ok stop! aku tw ape yang ada dalam fikiran korang. hehehe. aku belum gatal nak kahwin lagi la.haha! xde la kan..umur makin lama makin banyak..time2 mcm ni la kene fikir masa depan..pasal pelajaran, hidup bujang, hidup berumah tangga, hari2 tua juga amalan yang nak dibawa ke akhirat kelak. aku suka cara Dena tu..sekurang2nya tak de la kita terjebak dengan perkara2 yang boleh mendatangkan maksiat. tapi, umur baru 19..da tunang..bile nak kawin??takkan nak tunggu sampai habis degree. lagi 4 tahun tu..bertahan ke..sanggup satu hal lagi..aku bukan nak komen pasal Dena tu. tapi aku sedang meletakkan diri aku ditempat die. means.macam mana kalau perkara tu jadi kat aku. sebenarnye ape yang aku patut lakukan untuk mengelakkan daripada terus melakukan perkara yang boleh mendatangkan maksiat. tunang sekarang? ish..awal bapak weyh. hee. xdela bagi sesiapa yang da ada si dia tu . macam mana nak elakkan daripada terus melakukan maksiat? mestila kita sayang die kan..takkan sebab perkara macam ni nak putus. kalau macam tu sampai bile pon tak kawin. yela hati manusia ni lemah. perasaan tu yang paling susah nak jaga. maksudnya. apa cara nak buat untuk teruskan hubungan tu dengan cara yang sah. takkan nak kawin sekarang.. takkan nak cakap. "ok. kite hold dulu..sampai masa kita kawin" boleh ke tahan nak hold2 ni..macam2 boleh jadi..ni aku cakap berdasarkan kepada sesiapa yang memang berhajat nak teruskan hubungan tu sampai ke jinjang pelamin. erk. aku tak cakap yang aku da plan nak kawin dengan die ok..cume curious je pasal ni..huhu. ye aku tw..kita masih belajar. tak boleh adakan perasaan macam ni..betul . aku setuju dengan pandangan tu. tapi seperti yang aku cakap td..hati manusia ni lemah. andai kata la da terlajak suka kat seseorang tu dalam tengah kita masih lagi digelar pelajar..ha mcm mana? macam kes Dena ni..die juga masih belajar. tiba2 ada org masuk meminang..da la kita xkenal org tu plak tu. hmm. bagos ke tunang lama2 ni?

pernah dengar pasal nikah khitbah? ada sorng kawan aku post kat fb die pasal nikah khitbah..ni petikan status die tu..

Nikah khitbah ini sama macam nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam. Cuma bezanya ialah suami isteri tak tinggal serumah dalam tempoh-tempoh tertentu sebab beberapa keadaan. Contohnya ,masih menuntut di kolej atau uniersiti means still belajar ,tak mampu sewa rumah atau belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga (tidak bekerja) .Nikah khitbah ini semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu melalui telefon , sms ,chatting ,facebook dan lain–lain) , bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi permulaan kepada zina mata , tangan ,hati dan lain–lain) .


boleh ke buat macam ni?? haishh..pening da kepala aku. hahaha! yela benda ni bukan boleh buat main2..pahala dosa tu..

No comments:

Post a Comment